ActiZ wil de zorgvernieuwing in de thuis- en ouderenzorg helpen versnellen. We gaan in gesprek met Martijn Rademakers, CEO van TONOS Care, de winnaar van de eerste ActiZ innovatieprijs.
Wat is Tonos Care?
Meer tijd voor zorgverlening, efficiëntere dienstenpatronen en looplijsten en meer tevreden zorgmedewerkers, dat is waar TONOS Care vorig jaar de ActiZ-WDTM Innovatieprijs mee in de wacht sleepte. TONOS Care werkt op basis van artificial intelligence (AI). De jury was onder de indruk van de resultaten die de startup liet zien: de digitale ondersteuning vergrootte de capaciteit van de roosters met gemiddeld 12,5%.
Wat vinden gebruikers ervan?
Ook zorgorganisatie Stichting St. Anna, launching customer van TONOS Care, is erg enthousiast over de verbeterde efficiëntie en dienstverlening in hun organisatie. ‘Dankzij de TONOS Care-app is het nu mogelijk om duidelijk te zien waar de piekmomenten in de zorgvraag zich bevinden gedurende de dag. Dit stelt teamleiders en werknemers in staat om gezamenlijk te bepalen wanneer en waar de zorg het meest dringend nodig is. Het resultaat is een verminderde weerstand, meer vertrouwen en een efficiëntere inzet van medewerkers.’
Waar zitten de uitdagingen?
De vraag naar de TONOS-oplossing blijft groeien. Wat opvallend is, is dat er een groeiende groep zorgorganisaties is die graag willen samenwerken met TONOS, maar op dit moment aangeven dat ze geen tijd hebben voor de implementatie. Het is ironisch dat juist deze organisaties vaak tot de groep behoren die het meeste profijt zou hebben van de oplossing.