Tijdens een zeer goed bezochte Actiz bijeenkomst deelde wetenschapper en directeur Rioyi Noritake met het publiek de ‘stand van zaken’ in de Japanse ouderenzorg. Inclusief de innovaties.
Gebruikt men in Japan al AI en BI om de (ook daar) groeiende personeelstekorten en toenemende zorgvraag aan te kunnen? Ja, dat is daar al gewoon.
Loopt Nederland dan achter op Japan? Ja en nee.
Ja, het gebruik van AI is voor de meeste Nederlandse zorgorganisaties nog onontgonnen gebied.
Nee, want in Japan speelt het probleem dat ‘care plans’ die met AI zijn gemaakt, niet erg mensvriendelijk zijn. Daarin loopt Nederland voor op Japan. TONOS Care gebruikt mensvriendelijke AI om personeelstekorten weg te werken. Langere, prettigere diensten voor het zorgpersoneel, kortere wachttijden voor cliënten en meer uit je huidige zorgcapaciteit halen. Bewezen en in gebruik bij zorgorganisaties die als eersten met TONOS in zee durfden te gaan. Zoals Carinova, Siza en SIG. Dat rijtje namen wordt nu snel langer.
Misschien moet TONOS haar innovatieve, AI-gedreven oplossing voor de langdurige zorg naast het Engels en Frans ook in het Japans gaan uitbrengen?